« Angående antibiotikaresistens i GM-grödor | Main | ”Vad är GMO?” »

2008-07-15

Hur bra är Dennis kostråd?

Av Harald Cederlund, BioCentrum, Institutionen för Mikrobiologi, SLU i Uppsala

Jag kan inte låta bli att (med glimten i ögat) försöka sätta någon form av siffra på hur mycket man kan minska sin miljöpåverkan genom att minska sin köttkonsumtion så som Dennis föreslog häromdan – är det värt mödan? Men jag ska nog poängtera att jag inte gör anspråk på att presentera någon absolut sanning– bara en enkel uppskattning.

Ja, om jag börjar med att konstatera att som man frågar får man som bekant svar - och livsmedels miljöbelastning kan ju mätas på många olika sätt: med livcykelanalyser, som koldioxidekvivalenter eller global warming potential, energiförbrukning, ekologiska fotavtryck etc. och dessutom uttryckas på olika sätt: per kg, per kcal, förbrukning per person och år. Lägg till detta att olika studier gör olika avgränsningar både när det gäller vilken typ av miljöbelastning de väljer att räkna med och när det gäller vilka olika typer av produkter och produktionssystem de undersöker så står det klart att man kan hitta resultat som tyder på både det ena och det andra.

En enskild studie kan vara väl utförd men är inte nödvändigtvis generaliserbar till liknande situationer – och om man läser en review eller metastudie som extraherar sina slutsatser från många olika studier (så som jag har gjort) så är resultaten ofta mer generaliserbara men å andra sidan mer trubbiga och inte nödvändigtvis användbara i det enskilda fallet. Med denna lilla brasklapp ger jag mig glatt på att generalisera utifrån några studier som jag har funnit. Tämligen generaliserbart verkar vara att:

  • livsmedel, boende och transporter står för ca 70 % och att kosten enskilt står för ca 20-30 % av hushållens miljöpåverkan (1)
  • för europeiska hushåll gäller att konsumtion av livsmedel förmodligen är den enskilt största miljöpåverkande faktorn. (2) (Huruvida det är den mest påverkbara faktorn låter jag vara osagt.)
  • inom gruppen livsmedel gäller att konsumtion av kött och mjölkprodukter ger i särklass störst miljöpåverkan – de utgör ungefär hälften, dvs. ungefär 10-15 % av den totala miljöpåverkan om man klumpar ihop dem (1;2)

Att ersätta livsmedel som har stora ekologiska fotavtryck (dvs. i princip liktydigt med att byta proteinkällor som Daniel föreslår) kan ge ganska betydande minskningar av kostens miljöpåverkan: nötkött och lammkött mot ljust kött eller ägg (och ännu hellre då baljväxter), grädde mot mjölk, smör mot margarin etc. men i övrigt låta kosten vara opåverkad kan ge en ganska betydande minskning av det ekologiska fotavtrycket (ca 25%) (3) – (iaf. om man extrapolerar utan betänkligheter från en typisk ”Cardiff”-diet till det svenska fallet…)

Och att stryka en av fem köttdagar kan man då förmoda skulle ge en korresponderande ca 5 % minskning av kostens ekologiska fotavtryck – dvs. ca 5 % av kostens 20-30% - dvs. i slutändan ca 1-1,5 % minskning av hushållets totala miljöpåverkan - snällt räknat. Om det är mycket eller lite är väl upp till var och en att bedöma – personligen tycker jag inte att det är så illa pinkat!

Referenser:

  1. Tukker A & Jansen B. 2006. Environmental impact of products: a detailed review of studies. Journal of Industrial Ecology 10: 159-182.
  2. Huppes G et al. 2006. Environmental impact of consumption in the European Union: high-resolution input-output tables with detailed environmental extensions. Journal of Industrial Ecology 10: 129-146.
  3. Collins A & Fairchild R. 2007. Sustainable food consumption at a sub-national level: an ecological footprint, nutritional and economic analysis. Journal of Environmental Policy and Planning 9: 5-30.(pdf)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341cac9053ef00e553bb025f8834

Listed below are links to weblogs that reference Hur bra är Dennis kostråd?:

Comments

Jag håller helt med dig, Harald. Det är ju inte alls illa! Jag tycker att 1-1,5 % låter mycket, och är tveksam till om det verkligen blir så mycket i slutänden. Men om siffrorna stämmer så är det fantastiskt vad man kan åstadkomma genom en relativt liten insats. För oss i min familj så kändes det (hittills i alla fall) väldigt enkelt att slopa en köttdag i veckan. Om alla hushåll i Sverige skulle göra denna enkla insats (dvs de som inte redan har en hög andel vegeratisk kost) så skulle alltså Sveriges hushåll minska sin totala miljöpåverkan med 1-1,5 % i ett nafs! Det är trots allt inte att förakta.

Vad det handlar om är ju det välkända talesättet ”många bäckar små”. Jag ser en minskad köttkonsumtion som en del av en något mer miljömässigt hållbar livsstil. Annat man kan göra är till exempel följande:

- Undvik att slänga någon mat
- Köp lokalt odlat efter säsong
- Koka potatis och grönsaker i mikrougn
- Tina mat i kylen så drar kylen mindre energi
- Frosta av frysen
- Ät inte jätteräkor, fisk från hotade bestånd m.m.
- Utnyttja eftervärmen i spisen
- Sänk värmen inomhus med en grad, och se till att ha täta fönster
- Släck lampor i rum du inte är i
- Inga apparater i standby-läge
- Välj grön el
- Använd lågenergilampor
- Snålstrilande duschmunstycke
- Fyll tvättmaskinen och överdosera inte tvättmedlet
- Undvik att köra bil om det finns alternativ, tex bilpool, kollektivtrafik eller cykel.
- Sätt ”Reklam – nej tack”-lapp på dörren
- Välj bort telefonkatalogen
- Sluta röka

Detta är bara lite spridda exempel och listan kan göras mycket, mycket längre. I ärlighetens namn ska jag säga att jag nog inte lever till hundra procent efter dessa råd i alla lägen, men jag har det som lite riktlinjer och försöker tänka på´t så gott jag kan. Sammantaget så kommer man förhoppningsvis upp i ett antal procents minskad miljöbelastning.

Tja, det var ju som sagt "snällt räknat" :) - men det förefaller ju troligt att det faktiskt har en märkbar effekt. Och kan man lägga till några andra små bäckar till det...

Var avbeställer man egentligen telefonkatalogen? Jag tror nästan att jag får flera stycken i dagsläget - men jag vill inte ha dem.

Info om att avbeställa telefonkatalogen finns på Eniros hemsida:

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Avbestallning-av-telefonkatalogen-Gula-Sidorna/

Men vi som bor i lägenhet (hyres eller bostadsrätt) behöver inte avbeställa. Det räcker med att inte ta ett ex när den ligger i trappen, så hämtar Eniro tillbaka överblivna ex och delar ut i andra områden. Helst vill man väl i och för sig se att de inte trycker dem överhuvudtaget, men det kommer väl dit så småningom förhoppningsvis.

Varför alls slopa köttet? Det är det för människan stora nyttiga inslaget i kosten tillsammans med animaliskt fett även i smör och grädde. Det som måste bort är snarare färsk frukt inte bara för transporterna utan framför allt för att de har så hög halt av kolhydrater helt utan betydelse för hälsan.
Bort med frukten.

Verify your Comment

Previewing your Comment

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been posted. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Post a comment